--------------------------------------------------

--------------------------------------------------

Etiketter

1000 åpne hager (2) Agurk (2) Akeleie (28) Akeleiefrøstjerne (2) Akeleier (1) Allium (11) Alpeasal (2) Alperips (3) Alunrot (1) Amaryllis (2) Amerikahagtorn (1) Ammi majus (5) Anisisop (9) Anisop (3) Aplerips (1) Apotekerkattost (1) Aronia (2) Asters (2) Astilbe (4) Aurikkel (3) Ballblom (1) Bed foran huset (3) Bed ved fjøset (1) Bedene foran huset (2) Bedet foran huset (3) Bedet ved fjøset (1) Berglin (1) Bergmynte (1) Bitterbergknapp (2) bjørkebladspirea (3) Blodbeger (1) Blodtopp (3) Blåstjerne (1) Brennende kjærlighet (8) Bronseblad (2) Busknellik (2) Chili (6) Cosmos (13) Daglilje (16) Det blå bedet (15) Diascia (4) Drivhus (16) Duppesoleie (2) Dvergslirekne (4) Eik (1) Engnellik (1) Eple (1) Fagerklokke (9) Fanakofte (1) Farger (3) Feriehagen (1) Fiol (2) Fjellflokk (1) Fjærnellik (3) Flaggstang (1) Fløyelstjæreblomst (1) Fløyelstjæteblomst (1) Fløyetstjæreblomst (1) Fontene (3) Fontenebedet (6) Forglemmegeisøster (15) Forglemmeieisøster (2) Frø (26) Frøstjerne (6) Georgine (5) Geranium (22) Gjødsel (2) Gjør det selv (4) Gressløk (2) Grønn sommerblomst (3) Grønnsaker (1) Gullknapp (5) Gården (1) Hageselskapet (1) Hagestue (3) Hasselurt (1) Hekk (4) Helenium (8) Hengekøye (1) Herding (1) Hestemynte (7) Heuchera (9) Hjørnebedet (14) Honningknoppurt (5) Hortensia (1) Hosta (17) Humle (2) Humleblom (1) Hvit (1) Hvitbroket kornell (1) Hyttehage (1) Høst (2) Høstfarger (2) Høstfloks (5) Inngangsparti (1) Insektsmiddel (1) Inspirasjon (1) Iris (5) Jordbær (5) Jul (11) Julerose (2) Kaktus (1) Kanting av bed (2) Kardemommebusk (1) Kattemynte (13) Kinaspir (3) Kjempekonvall (1) Kjøkkenbedet (6) Kjøkkentrappen (1) Klematis (13) Kløver (1) Kongslys (2) Koriander (1) Kornblomst (12) Krans (2) Krokus (4) Kryddertagetes (1) Krypjonsokkoll (1) Kukompost (1) Kulefasong (2) Kulelønn (3) Kuleprimula (5) Kuletistel (5) Kuletuja (2) Lammeøre (7) Lathyrus lat. (2) Laurbær (1) Leddved (2) Legevendelrot (4) Lilje (2) Liljer (3) Lime (3) Lobelia (1) Lungeurt (2) Lusemiddel (1) Lysthus (11) Løker (3) Løvemunn (13) Løytnantshjerte (6) Macro (2) Mais (3) Makedonia rødknapp (1) Makedoniaknoppurt (1) Makedoniarødknapp (1) Malurt (8) Marikåpe (6) Million bells (1) Moreller (1) Morelltre (1) Månedsjordbær (10) Narcisser (5) Narsiss (1) Narsisser (2) Obelisk (1) Oktoberbergknapp (1) Orientvalmue (7) Padron (2) Pallekarmer (2) Paprika (6) Pelargonia (8) Perleblomst (7) Perler (1) Pimpinella major (1) Pion (2) Pionvalmue (1) Planteforslag (3) Plantekasse (2) plantekasser (2) Pletter i luft (1) Plomme (1) Plommebedet (10) Portstolper (1) Potentilla (10) Prestekrage (11) Prydeple (3) Prydrabarbra (2) Prydtobakk (14) Præriesølvbusk (1) Pynt (24) Pyntekorg (4) Påskeliljer (2) Revebjelle (2) Ridderspore (14) Ringblomst (2) Rips (1) Robotklipper (2) Rosa (2) Rosegeranium (1) Rosekrage (7) Roseniberis (1) Rosespirea (1) Rosmarin (1) Rutelilje (3) Ryllik (1) Rødknapp (1) Rådyr (1) Scabiosa (4) Seastar (2) Sedum (7) Selvvanning (2) Sibirvalmue (13) Silver falls (1) Sitteplass (1) Skadedyr (1) Skjærsmin (2) Smaragd (1) Solbrud (2) Solbærspirea (9) Solhatt (15) Solsikke (2) Sommerblomster (2) Sommerlys (1) Spirea (1) Stemor (2) Steppesalvie (6) Stikle (1) Stiklingsformering (1) stjerneskjerm (3) Storkenebb (1) Stormarikåpe (5) Strandkattehale (1) Strikking (14) Stromarikåpe (1) Struktur (1) Surkirsebær (1) Svarthyll (1) svartsurbær (3) Syrin (4) Syrinhortensia (7) Sølvrenne (1) Søtkirsebær (1) Tagetes (10) Takløk (3) Test - Vintering (1) Test - Vinterspiring (7) Tomat (13) Toving (4) Trebladgillenia (1) Trær (1) Tuja (3) Tulipan (5) Tulipaner (4) Tusenfryd (14) Tårnjernurt (1) Ukeplan (1) Urner (3) Valmue (2) Valmuesøster (3) Valurt (1) Vannpost (2) Velkomstbedet (6) Verbena (3) Vernonia (1) Veronika (9) Vinballonglykt (2) Vingefrøstjerne (1) Vinterhagen (3) Virginialeddblomst (1) Vortemelk (2) Vår (8) Vårerteknapp (1) Vårforberedelser (1) Vårkjærminne (1) Vårvortemelk (1) Whiteboard (1) Zinnia (9)

lørdag 21. juni 2014

Samplantinger med stormarikåpe (alchemilla mollis)

Jeg tror jeg har mange hageentusiaster med meg når jeg sier at stormarikåpe er et "må-ha" i hagen, men jeg må innrømme at jeg ikke har skjønt det før nok så nylig. Det har kanskje noe å gjøre med at jeg måtte gjøre mine egne erfaringer før jeg skjønte "hva som er greia" med marikåpe. Nå er jeg i allefall solgt!

Jeg kjøpte noen planter for et par år siden. I år har disse blitt veldig frodige. Jeg har også forsøkt å så, men har bare fått frem noen få planter. Imidlertid selvsår den seg, så jeg har i stedet flyttet marikåpebarn dit jeg ønsker dem. 

Jeg kan ikke komme på noen planter marikåpe ikke kan passe sammen med. Nedenfor er det bilder av samplantinger i hagen vår. 

Jeg deler hos Vivis helgegleder. 

Sammen med rosekrage. 



Sammen med akeleie Nora Barlow. 

Sammen med akeleie. 

Sammen med selvsådd, navnløs geranium.

Fontenebedet med geranium Max frei, rosegeranium og geranium Walgrave pink.

Hvit cosmos, cosmos Sunset yellow og cosmos Candystripe.

Sammen med kornblomster.

Sammen med lammeøre og veronika Knallblau.

Sammen med steppesalvie 

Sammen med selvsådd, navnløs geranium.

8 kommentarer:

  1. Ja, den er som poteten, den kan brukes til alt! Den er vakker, ingen tvil om det. Den var fin sammen med gul cosmos :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for mange flotte helgegleder fra deg, og jeg håper du vil være med til høsten igjen også.
    Marikåpe er en plante som jeg flytter rundt omkring i hagen hele tiden. Den sprer seg veldig, noe jeg liker, og da setter jeg ut "barn" alle steder.
    Veldig fine bilder du viser! Ønsker deg en fin helg. Klem

    SvarSlett
  3. Hei! Så morsomt å se og lese at du setter pris på marikåpe. Den er så vakker og vi har den "nesten" overalt. Den er kjempelett å dele om våren. Så mange fine sammenplantinger du har med marikåpe. Inspirerende.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
  4. Lekre bilder av lekre samplantinger! Og den fontenen din var stilig :-)) God sommer!

    SvarSlett
  5. Ja, den er flott, og jeg har vel samme erfaring som det - det har tatt litt tid å forstå at den må brukes mye mer! Til gjengjeld er mitt eneste eksemplar blitt veldig stor i løpet av 5-6 år, og jeg regner med at jeg kan dele den opp i flere. Den er skikkelig takknemlig, like fin uten stell.

    SvarSlett
  6. Jeg må revurdere mitt syn på stormarikåpe! Jeg ble så lei av dens ivrige formering og kastet den ut fra min forrige hage. Når jeg ser de flotte samplantingene du viser i innlegget endrer jeg mening på flekken! Den skal definitivt få plass i hagen her. Flotte inspirerende bilder :) Fin ny uke ønskes fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var veldig hyggelig at jeg kan ha fått deg på andre tanker:) Så får du i stedet luke unna med hard hånd hvis det blir for mange hos deg :)

      Slett
  7. Enig med deg, stor marikåpe er nydelig!! Har tidligere mest kombinert den med blått, men ble solgt for de rosa og limgrønne fargene hos deg :)

    SvarSlett