--------------------------------------------------

--------------------------------------------------

Etiketter

1000 åpne hager (2) Agurk (2) Akeleie (28) Akeleiefrøstjerne (2) Akeleier (1) Allium (11) Alpeasal (2) Alperips (3) Alunrot (1) Amaryllis (2) Amerikahagtorn (1) Ammi majus (5) Anisisop (9) Anisop (3) Aplerips (1) Apotekerkattost (1) Aronia (2) Asters (2) Astilbe (4) Aurikkel (3) Ballblom (1) Bed foran huset (3) Bed ved fjøset (1) Bedene foran huset (2) Bedet foran huset (3) Bedet ved fjøset (1) Berglin (1) Bergmynte (1) Bitterbergknapp (2) bjørkebladspirea (3) Blodbeger (1) Blodtopp (3) Blåstjerne (1) Brennende kjærlighet (8) Bronseblad (2) Busknellik (2) Chili (6) Cosmos (13) Daglilje (16) Det blå bedet (15) Diascia (4) Drivhus (16) Duppesoleie (2) Dvergslirekne (4) Eik (1) Engnellik (1) Eple (1) Fagerklokke (9) Fanakofte (1) Farger (3) Feriehagen (1) Fiol (2) Fjellflokk (1) Fjærnellik (3) Flaggstang (1) Fløyelstjæreblomst (1) Fløyelstjæteblomst (1) Fløyetstjæreblomst (1) Fontene (3) Fontenebedet (6) Forglemmegeisøster (15) Forglemmeieisøster (2) Frø (26) Frøstjerne (6) Georgine (5) Geranium (22) Gjødsel (2) Gjør det selv (4) Gressløk (2) Grønn sommerblomst (3) Grønnsaker (1) Gullknapp (5) Gården (1) Hageselskapet (1) Hagestue (3) Hasselurt (1) Hekk (4) Helenium (8) Hengekøye (1) Herding (1) Hestemynte (7) Heuchera (9) Hjørnebedet (14) Honningknoppurt (5) Hortensia (1) Hosta (17) Humle (2) Humleblom (1) Hvit (1) Hvitbroket kornell (1) Hyttehage (1) Høst (2) Høstfarger (2) Høstfloks (5) Inngangsparti (1) Insektsmiddel (1) Inspirasjon (1) Iris (5) Jordbær (5) Jul (11) Julerose (2) Kaktus (1) Kanting av bed (2) Kardemommebusk (1) Kattemynte (13) Kinaspir (3) Kjempekonvall (1) Kjøkkenbedet (6) Kjøkkentrappen (1) Klematis (13) Kløver (1) Kongslys (2) Koriander (1) Kornblomst (12) Krans (2) Krokus (4) Kryddertagetes (1) Krypjonsokkoll (1) Kukompost (1) Kulefasong (2) Kulelønn (3) Kuleprimula (5) Kuletistel (5) Kuletuja (2) Lammeøre (7) Lathyrus lat. (2) Laurbær (1) Leddved (2) Legevendelrot (4) Lilje (2) Liljer (3) Lime (3) Lobelia (1) Lungeurt (2) Lusemiddel (1) Lysthus (11) Løker (3) Løvemunn (13) Løytnantshjerte (6) Macro (2) Mais (3) Makedonia rødknapp (1) Makedoniaknoppurt (1) Makedoniarødknapp (1) Malurt (8) Marikåpe (6) Million bells (1) Moreller (1) Morelltre (1) Månedsjordbær (10) Narcisser (5) Narsiss (1) Narsisser (2) Obelisk (1) Oktoberbergknapp (1) Orientvalmue (7) Padron (2) Pallekarmer (2) Paprika (6) Pelargonia (8) Perleblomst (7) Perler (1) Pimpinella major (1) Pion (2) Pionvalmue (1) Planteforslag (3) Plantekasse (2) plantekasser (2) Pletter i luft (1) Plomme (1) Plommebedet (10) Portstolper (1) Potentilla (10) Prestekrage (11) Prydeple (3) Prydrabarbra (2) Prydtobakk (14) Præriesølvbusk (1) Pynt (24) Pyntekorg (4) Påskeliljer (2) Revebjelle (2) Ridderspore (14) Ringblomst (2) Rips (1) Robotklipper (2) Rosa (2) Rosegeranium (1) Rosekrage (7) Roseniberis (1) Rosespirea (1) Rosmarin (1) Rutelilje (3) Ryllik (1) Rødknapp (1) Rådyr (1) Scabiosa (4) Seastar (2) Sedum (7) Selvvanning (2) Sibirvalmue (13) Silver falls (1) Sitteplass (1) Skadedyr (1) Skjærsmin (2) Smaragd (1) Solbrud (2) Solbærspirea (9) Solhatt (15) Solsikke (2) Sommerblomster (2) Sommerlys (1) Spirea (1) Stemor (2) Steppesalvie (6) Stikle (1) Stiklingsformering (1) stjerneskjerm (3) Storkenebb (1) Stormarikåpe (5) Strandkattehale (1) Strikking (14) Stromarikåpe (1) Struktur (1) Surkirsebær (1) Svarthyll (1) svartsurbær (3) Syrin (4) Syrinhortensia (7) Sølvrenne (1) Søtkirsebær (1) Tagetes (10) Takløk (3) Test - Vintering (1) Test - Vinterspiring (7) Tomat (13) Toving (4) Trebladgillenia (1) Trær (1) Tuja (3) Tulipan (5) Tulipaner (4) Tusenfryd (14) Tårnjernurt (1) Ukeplan (1) Urner (3) Valmue (2) Valmuesøster (3) Valurt (1) Vannpost (2) Velkomstbedet (6) Verbena (3) Vernonia (1) Veronika (9) Vinballonglykt (2) Vingefrøstjerne (1) Vinterhagen (3) Virginialeddblomst (1) Vortemelk (2) Vår (8) Vårerteknapp (1) Vårforberedelser (1) Vårkjærminne (1) Vårvortemelk (1) Whiteboard (1) Zinnia (9)

torsdag 23. oktober 2014

Blommig fredag - Sommerens vakreste er mine akeleier

Det er vel egentlig litt urettferdig overfor de andre sommerblomstene å velge bare en. Det er jo klart at alle mine blomster er vakre på hver sin måte (hvis ikke ville jeg jo ikke hatt dem i hagen). Likevel har jeg valgt meg akeleiene som sommerens vakreste.

Mitt forhold til akeleier har gått fra å ikke "se poenget" til å bli helt frelst! Nå har jeg mange forskjellige, og flere skal det bli. Om noen dager kommer det flere frø i postkassa.
                 

                


           
Disse to fikk jeg lov å hente i naboens grøftekant for et par år siden. Hun brydde seg ikke noe om dem der de sto sammen med ugresset, og hun er helt uvitende om hvor vakre og store de har blitt hos meg! 

                 


                           De fleste er navnløse, men den rosa vet jeg er Nora Barlow


          

             Det er deilig å drømme seg bort og se på sommerens vakreste. Ute er det snø!


Ha en fin fredag!



31 kommentarer:

  1. Här är en till aklejafrälst. Sår en ny påse varje år... och sen glömmer jag bort var jag planterar ut småplantorna. Det är alltid en spännande överraskning när/om de börjar blomma. Underbara bilder du visar!
    Kram

    SvarSlett
  2. Så vackra! Har ni redan snö...otroligt :-)
    Kram Hélena

    SvarSlett
  3. Aklejor tillhör mina favoriter, har också många.
    /Anette

    SvarSlett
  4. Jag älskar aklejorna, generösa och lekfulla. Vackra, vackra! Ett så bra val du gjort!
    Ja, och att ni har snö... Det ser onekligen kallt ut, men också vackert på sitt sätt.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvarSlett
  5. Så mange flotte akeleier, nydelige bilder! Har nok ikke vært min favoritt, har hatt en blå akeleie i hagen i mange år og den er jeg mektig lei, men i år har jeg fått øynene opp for de andre fargene og da stiller det seg annerledes. Har i sommer fått meg en hvit og til neste år skal jeg jo prøve flere. De er riktig nydelige å se på :-) Ha en flott helg på snørike Hedmark :-)

    SvarSlett
  6. Smukke, smukke fotos af skønne akelejer. Flotte farvesammensætninger, du laver!

    JetteMajken

    SvarSlett
  7. Så mange vakre akeleier du har! De er bare så flotte, og jeg ønsker meg også flere. Så mye snø du har fått! Her har det bare regnet i det siste.

    SvarSlett
  8. Fantastiske versjoner av akeleien!!

    SvarSlett
  9. Så vackra aklejor. En klar favorit.
    Känns nästan lite overkligt med snö, här ösregnar det.
    Kram Maria

    SvarSlett
  10. Precis som hos mig då, det är nu först de kommit in i min trädgård.Så vakra bilder på dina aklejor du visar
    Ha en fin fredag Inte vill vi ha snö än
    Kram meta

    SvarSlett
  11. Underbara härliga Aklejan....en klar favorit....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvarSlett
  12. Mange vakre akeleier :-) Liker dem veldig godt jeg også.

    SvarSlett
  13. Akeleier er bare herlige :-) Vakre både i blomst og bladverk. Min første dille!

    SvarSlett
  14. Aklejan är en stor favorit här också. Har många nya små plantor på gång i grönsakslandet.
    Här har regnat hela dagen, nästan. Vill inte ha snö ännu.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvarSlett
  15. Mycket vacker den mörka aklejan! Frösår den sig mycket?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er første året min mørke akeleie blomstrer, men min erfaring er at akeleiene er villige.

      Slett
  16. Vilken fin favoritblomma du valt! För visst är de underbart vackra och sår sig själva så generöst. Man blir lika glad varje gång det dyker upp en ny Akleja i trädgården./ Titti

    SvarSlett
  17. Men oj! Har ni redan snö :o
    Jättefina aklejor, jag gillar speciellt de enfärgade och de dubbla.
    Ha de gott. Catarina

    SvarSlett
  18. Jag tycker också jättemycket om aklejor. Däremot inte snö så mycket, i alla fall inte så här tidigt.
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  19. Det nederste akeleiebildet, lime og lilla, falt jeg for :-)

    SvarSlett
  20. Å vad et är härligt med aklejor. Det är så roligt att de självsår sig och de har säkert levt i min trädgård många, många generationer. Nora Barlow är extra vacker men hos mig blir den aldrig mer än ett år. Sedan återuppstår den som en vit dubbel. Lite änglalikt kan man ju tycka men jag vill ju ha den rosa.

    Allt gott Elisabeth

    SvarSlett
  21. Aklejor - på engelska columbines. Såg en trädgård(fotade den förståss!) i Gränna helt fylld med aklejor.
    Underbara foton!
    Hälsn
    AnnA

    SvarSlett
  22. Nydelige akeleier, de har en fantastisk finurlig fin blomst og så mange fine du har.
    Oy oy er det hvite snø??? he he ja vi er jo i slutten av oktober så det må jo komme.
    God helg til deg.

    SvarSlett
  23. Så lekre akeleier du har! Men tenk at dere har så mye snø allerede! Nesten litt julestemning... ;)
    God helg! :)

    SvarSlett
  24. Oj snö, men så mycke vackra blomster, gillar också aklejor!
    Trevlig helg, hälsningar Ewa :)

    SvarSlett
  25. Jag är också helt frälst i aklejor. Gillade dem inte först men NU är jag helt betagen av dem. Dina är underbara .kram

    SvarSlett
  26. Vilka fina bilder på aklejorna!
    Må så gott!

    SvarSlett
  27. Vilka fina bilder! Och aklejor är ju både vackra och tacksamma blommor. Försöker utöka varianterna hela tiden men en del försvinner och andra kommer troget tillbaka! Nästa år hoppas jag på att få sått fler fyllda.

    SvarSlett
  28. Tusen takk for hilsen hos meg! Jeg liker også godt akeleier. Sådde en gul og en fargeblanding i vår. Har ikke fått blomster i år, men det får jeg sikkert til neste år.

    SvarSlett
  29. Åååååhhhhh, himmel så nydelig!!!! Jeg har akkurat samme historikk som deg når det gjelder Akeleier. Jeg blitt helt fullstendig tussete begeistret. Den dype lilla sammen med de limegule blomstene var ubeskrivelig vakker. Hvis du har lyst på avleggere hos meg til neste vår, så er det bare å si ifra. Du finner mine under etiketten "Akeleier" på bloggen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Avleggere høres helt supert ut! Jeg skal ta en titt inne hos deg:)

      Slett