--------------------------------------------------

--------------------------------------------------

Etiketter

1000 åpne hager (2) Agurk (2) Akeleie (28) Akeleiefrøstjerne (2) Akeleier (1) Allium (11) Alpeasal (2) Alperips (3) Alunrot (1) Amaryllis (2) Amerikahagtorn (1) Ammi majus (5) Anisisop (9) Anisop (3) Aplerips (1) Apotekerkattost (1) Aronia (2) Asters (2) Astilbe (4) Aurikkel (3) Ballblom (1) Bed foran huset (3) Bed ved fjøset (1) Bedene foran huset (2) Bedet foran huset (3) Bedet ved fjøset (1) Berglin (1) Bergmynte (1) Bitterbergknapp (2) bjørkebladspirea (3) Blodbeger (1) Blodtopp (3) Blåstjerne (1) Brennende kjærlighet (8) Bronseblad (2) Busknellik (2) Chili (6) Cosmos (13) Daglilje (16) Det blå bedet (15) Diascia (4) Drivhus (16) Duppesoleie (2) Dvergslirekne (4) Eik (1) Engnellik (1) Eple (1) Fagerklokke (9) Fanakofte (1) Farger (3) Feriehagen (1) Fiol (2) Fjellflokk (1) Fjærnellik (3) Flaggstang (1) Fløyelstjæreblomst (1) Fløyelstjæteblomst (1) Fløyetstjæreblomst (1) Fontene (3) Fontenebedet (6) Forglemmegeisøster (15) Forglemmeieisøster (2) Frø (26) Frøstjerne (6) Georgine (5) Geranium (22) Gjødsel (2) Gjør det selv (4) Gressløk (2) Grønn sommerblomst (3) Grønnsaker (1) Gullknapp (5) Gården (1) Hageselskapet (1) Hagestue (3) Hasselurt (1) Hekk (4) Helenium (8) Hengekøye (1) Herding (1) Hestemynte (7) Heuchera (9) Hjørnebedet (14) Honningknoppurt (5) Hortensia (1) Hosta (17) Humle (2) Humleblom (1) Hvit (1) Hvitbroket kornell (1) Hyttehage (1) Høst (2) Høstfarger (2) Høstfloks (5) Inngangsparti (1) Insektsmiddel (1) Inspirasjon (1) Iris (5) Jordbær (5) Jul (11) Julerose (2) Kaktus (1) Kanting av bed (2) Kardemommebusk (1) Kattemynte (13) Kinaspir (3) Kjempekonvall (1) Kjøkkenbedet (6) Kjøkkentrappen (1) Klematis (13) Kløver (1) Kongslys (2) Koriander (1) Kornblomst (12) Krans (2) Krokus (4) Kryddertagetes (1) Krypjonsokkoll (1) Kukompost (1) Kulefasong (2) Kulelønn (3) Kuleprimula (5) Kuletistel (5) Kuletuja (2) Lammeøre (7) Lathyrus lat. (2) Laurbær (1) Leddved (2) Legevendelrot (4) Lilje (2) Liljer (3) Lime (3) Lobelia (1) Lungeurt (2) Lusemiddel (1) Lysthus (11) Løker (3) Løvemunn (13) Løytnantshjerte (6) Macro (2) Mais (3) Makedonia rødknapp (1) Makedoniaknoppurt (1) Makedoniarødknapp (1) Malurt (8) Marikåpe (6) Million bells (1) Moreller (1) Morelltre (1) Månedsjordbær (10) Narcisser (5) Narsiss (1) Narsisser (2) Obelisk (1) Oktoberbergknapp (1) Orientvalmue (7) Padron (2) Pallekarmer (2) Paprika (6) Pelargonia (8) Perleblomst (7) Perler (1) Pimpinella major (1) Pion (2) Pionvalmue (1) Planteforslag (3) Plantekasse (2) plantekasser (2) Pletter i luft (1) Plomme (1) Plommebedet (10) Portstolper (1) Potentilla (10) Prestekrage (11) Prydeple (3) Prydrabarbra (2) Prydtobakk (14) Præriesølvbusk (1) Pynt (24) Pyntekorg (4) Påskeliljer (2) Revebjelle (2) Ridderspore (14) Ringblomst (2) Rips (1) Robotklipper (2) Rosa (2) Rosegeranium (1) Rosekrage (7) Roseniberis (1) Rosespirea (1) Rosmarin (1) Rutelilje (3) Ryllik (1) Rødknapp (1) Rådyr (1) Scabiosa (4) Seastar (2) Sedum (7) Selvvanning (2) Sibirvalmue (13) Silver falls (1) Sitteplass (1) Skadedyr (1) Skjærsmin (2) Smaragd (1) Solbrud (2) Solbærspirea (9) Solhatt (15) Solsikke (2) Sommerblomster (2) Sommerlys (1) Spirea (1) Stemor (2) Steppesalvie (6) Stikle (1) Stiklingsformering (1) stjerneskjerm (3) Storkenebb (1) Stormarikåpe (5) Strandkattehale (1) Strikking (14) Stromarikåpe (1) Struktur (1) Surkirsebær (1) Svarthyll (1) svartsurbær (3) Syrin (4) Syrinhortensia (7) Sølvrenne (1) Søtkirsebær (1) Tagetes (10) Takløk (3) Test - Vintering (1) Test - Vinterspiring (7) Tomat (13) Toving (4) Trebladgillenia (1) Trær (1) Tuja (3) Tulipan (5) Tulipaner (4) Tusenfryd (14) Tårnjernurt (1) Ukeplan (1) Urner (3) Valmue (2) Valmuesøster (3) Valurt (1) Vannpost (2) Velkomstbedet (6) Verbena (3) Vernonia (1) Veronika (9) Vinballonglykt (2) Vingefrøstjerne (1) Vinterhagen (3) Virginialeddblomst (1) Vortemelk (2) Vår (8) Vårerteknapp (1) Vårforberedelser (1) Vårkjærminne (1) Vårvortemelk (1) Whiteboard (1) Zinnia (9)

fredag 13. desember 2013

Helgeglede - Et nytt bekjentskap, amaryllis Sweet pink

Jeg må nok innrømme at jeg er nokså konservativ når det gjelder julefarger. Rosa er ikke julefarge hos oss, men så klarte jeg likevel ikke å dy meg da Plantasjen hadde tilbud på flere ulike amaryllis. Sweet pink fikk bli med hjem, og det var absolutt ikke et bomkjøp. Blomstene er i hovedsak hvite med islett av rosa. Vakker! 

13 kommentarer:

  1. Flott den! Synes ikke den er for rosa til å skape julestemning :) Jeg prøvde meg med en nesten lik for 3-4 år siden, den deiste i gulvet med et brak, og jeg har faktisk glemt å kjøpe nye etter det, hehe. Ikke visste vel jeg at den bør ha litt tung krukke eller ihvertfall litt vippe-tilsyn. Ser det er flere knopper på gang, du har nok glede av den der i lang tid!

    SvarSlett
  2. Kjempe nydelig. Jeg må kjøpe juleblomster i løpet av helga!

    Ønsker deg en fin helg, og takk for at du delte dine gleder. Klem

    SvarSlett
  3. Den var virkelig vakker. Litt annet en rødt kan vi jo ha også. Synes egentlig den blomsten din hadde små stiper av rødt jeg. Ønsker deg en finfin helg!

    SvarSlett
  4. Ja denne var litt av en skjønnhet! -Margit-

    SvarSlett
  5. Ja, den er virkelig fin. Har to av dei sjølv som blomstra no.
    Ha fortsatt ei trivelig helg.

    SvarSlett
  6. Hei igjen :) Du spurte om hvorfor jeg lar såpottene stå inne ett par dager før de settes ut. Det er fordi frøene er tørre, og trekker ikke til seg fukt like lett om jorden er frossen. Derfor gir jeg dem et par dager til å bli mindre tørre, sånn som de jo ville vært før frosten kom om de hadde havnet i jorden naturlig, iten å gå via frøposen :)

    SvarSlett
  7. Amaryllis får lov å blomstre i forskjellige farger :-)
    Lurer jammen på om det var denne jeg fikk med meg fra Plantasjen her om dagen (var feilmerket som rød)? Takk for navnet!

    SvarSlett
  8. Takk for kommentar inne hos meg, så fant jeg veien inn til din blogg.
    Elsker amaryllis. I alle kulører. Har maken som din her hjemme. Den er såre vakker.

    SvarSlett
  9. Så fin den var. Kjekt å prøve litt andre sorter enn de tradisjonelle røde og hvite. Takk for hyggelige ord hos meg. Det hørtes perfekt ut med Ringblomster ved låven. De finnes jo i så mange fine farger og sorter og er de enkleste å så. Rett på friland. Blomstrer rikt gjennom hele sommeren og til frosten kommer. De selvsår seg gjerne også:) Lykke til.

    SvarSlett
  10. Kjempeflott amaryllus!
    Ønsker deg en fin ny uke:))

    SvarSlett
  11. Takk for hyggelig hilsen hos meg. Du lurer på om Solbruden er hardfør. Det er den virkelig. Den har overlevd 5 år hos meg, noen røffe vintre. Den vokser og vokser fra år til år. Anbefales på det varmeste. Lettstelt, blomstrer lenge og tekker til seg masse humler:)

    SvarSlett
  12. Hei!

    Send meg adressen din, for du har vunnet blodbegerfrø hos meg! Adressen stå på bloggen min under trekning av give away.

    SvarSlett
  13. Det var litt av en skjønnhet, amaryllis er en av mine favoritter vinterstid.

    God lørdagskveld fra Marit.

    SvarSlett