--------------------------------------------------

--------------------------------------------------

Etiketter

1000 åpne hager (2) Agurk (2) Akeleie (28) Akeleiefrøstjerne (2) Akeleier (1) Allium (11) Alpeasal (2) Alperips (3) Alunrot (1) Amaryllis (2) Amerikahagtorn (1) Ammi majus (5) Anisisop (9) Anisop (3) Aplerips (1) Apotekerkattost (1) Aronia (2) Asters (2) Astilbe (4) Aurikkel (3) Ballblom (1) Bed foran huset (3) Bed ved fjøset (1) Bedene foran huset (2) Bedet foran huset (3) Bedet ved fjøset (1) Berglin (1) Bergmynte (1) Bitterbergknapp (2) bjørkebladspirea (3) Blodbeger (1) Blodtopp (3) Blåstjerne (1) Brennende kjærlighet (8) Bronseblad (2) Busknellik (2) Chili (6) Cosmos (13) Daglilje (16) Det blå bedet (15) Diascia (4) Drivhus (16) Duppesoleie (2) Dvergslirekne (4) Eik (1) Engnellik (1) Eple (1) Fagerklokke (9) Fanakofte (1) Farger (3) Feriehagen (1) Fiol (2) Fjellflokk (1) Fjærnellik (3) Flaggstang (1) Fløyelstjæreblomst (1) Fløyelstjæteblomst (1) Fløyetstjæreblomst (1) Fontene (3) Fontenebedet (6) Forglemmegeisøster (15) Forglemmeieisøster (2) Frø (26) Frøstjerne (6) Georgine (5) Geranium (22) Gjødsel (2) Gjør det selv (4) Gressløk (2) Grønn sommerblomst (3) Grønnsaker (1) Gullknapp (5) Gården (1) Hageselskapet (1) Hagestue (3) Hasselurt (1) Hekk (4) Helenium (8) Hengekøye (1) Herding (1) Hestemynte (7) Heuchera (9) Hjørnebedet (14) Honningknoppurt (5) Hortensia (1) Hosta (17) Humle (2) Humleblom (1) Hvit (1) Hvitbroket kornell (1) Hyttehage (1) Høst (2) Høstfarger (2) Høstfloks (5) Inngangsparti (1) Insektsmiddel (1) Inspirasjon (1) Iris (5) Jordbær (5) Jul (11) Julerose (2) Kaktus (1) Kanting av bed (2) Kardemommebusk (1) Kattemynte (13) Kinaspir (3) Kjempekonvall (1) Kjøkkenbedet (6) Kjøkkentrappen (1) Klematis (13) Kløver (1) Kongslys (2) Koriander (1) Kornblomst (12) Krans (2) Krokus (4) Kryddertagetes (1) Krypjonsokkoll (1) Kukompost (1) Kulefasong (2) Kulelønn (3) Kuleprimula (5) Kuletistel (5) Kuletuja (2) Lammeøre (7) Lathyrus lat. (2) Laurbær (1) Leddved (2) Legevendelrot (4) Lilje (2) Liljer (3) Lime (3) Lobelia (1) Lungeurt (2) Lusemiddel (1) Lysthus (11) Løker (3) Løvemunn (13) Løytnantshjerte (6) Macro (2) Mais (3) Makedonia rødknapp (1) Makedoniaknoppurt (1) Makedoniarødknapp (1) Malurt (8) Marikåpe (6) Million bells (1) Moreller (1) Morelltre (1) Månedsjordbær (10) Narcisser (5) Narsiss (1) Narsisser (2) Obelisk (1) Oktoberbergknapp (1) Orientvalmue (7) Padron (2) Pallekarmer (2) Paprika (6) Pelargonia (8) Perleblomst (7) Perler (1) Pimpinella major (1) Pion (2) Pionvalmue (1) Planteforslag (3) Plantekasse (2) plantekasser (2) Pletter i luft (1) Plomme (1) Plommebedet (10) Portstolper (1) Potentilla (10) Prestekrage (11) Prydeple (3) Prydrabarbra (2) Prydtobakk (14) Præriesølvbusk (1) Pynt (24) Pyntekorg (4) Påskeliljer (2) Revebjelle (2) Ridderspore (14) Ringblomst (2) Rips (1) Robotklipper (2) Rosa (2) Rosegeranium (1) Rosekrage (7) Roseniberis (1) Rosespirea (1) Rosmarin (1) Rutelilje (3) Ryllik (1) Rødknapp (1) Rådyr (1) Scabiosa (4) Seastar (2) Sedum (7) Selvvanning (2) Sibirvalmue (13) Silver falls (1) Sitteplass (1) Skadedyr (1) Skjærsmin (2) Smaragd (1) Solbrud (2) Solbærspirea (9) Solhatt (15) Solsikke (2) Sommerblomster (2) Sommerlys (1) Spirea (1) Stemor (2) Steppesalvie (6) Stikle (1) Stiklingsformering (1) stjerneskjerm (3) Storkenebb (1) Stormarikåpe (5) Strandkattehale (1) Strikking (14) Stromarikåpe (1) Struktur (1) Surkirsebær (1) Svarthyll (1) svartsurbær (3) Syrin (4) Syrinhortensia (7) Sølvrenne (1) Søtkirsebær (1) Tagetes (10) Takløk (3) Test - Vintering (1) Test - Vinterspiring (7) Tomat (13) Toving (4) Trebladgillenia (1) Trær (1) Tuja (3) Tulipan (5) Tulipaner (4) Tusenfryd (14) Tårnjernurt (1) Ukeplan (1) Urner (3) Valmue (2) Valmuesøster (3) Valurt (1) Vannpost (2) Velkomstbedet (6) Verbena (3) Vernonia (1) Veronika (9) Vinballonglykt (2) Vingefrøstjerne (1) Vinterhagen (3) Virginialeddblomst (1) Vortemelk (2) Vår (8) Vårerteknapp (1) Vårforberedelser (1) Vårkjærminne (1) Vårvortemelk (1) Whiteboard (1) Zinnia (9)

mandag 6. januar 2014

Geranium - oversikt over planter og frø

2013 var året da jeg fikk øynene opp for geranium. Jeg fikk en blå geranium av svigermor for noen år siden i forbindelse med at hun ryddet i bedet. Planten vokste seg frodig på kort tid, og har store blå blomster. Dessverre blomstrer den ikke så lenge, og jeg ga den ikke så stor oppmerksomhet. I 2012 kjøpte jeg to planter Rozanne, og da skjønte jeg at geranium er en planteslekt jeg måtte se nærmere på. Da vi laget Fontenebedet sommeren 2013 plantet jeg Max Frei, Wargrave Pink og rosegeranium. Jeg hadde lest at rosegeranium er fin bunndekker, og det må jeg si meg enig i. Plantene vokste seg store på bare noen uker. Wargrave Pink blomstret med søte, lyserosa blomster mye av sommeren, og inspirerte til å skaffe flere planter. Høsten 2013 kjøpte jeg plantene Maurice Moka, Bakers Pink, Salome og Brookside hos Garden living. 

Plantworldseeds.com selger mange typer geraniumfrø, og høsten 2013 bestilte jeg en "haug". Frøene ble sådd og satt i drivhuset for spiring til våren. Den varme høsten "lurte" både meg og frøene, så flere begynte å spire. Det var ikke etter planen! Jeg syntes det var synd å la spirene dø, så nå står de inne i et kjølig rom hos svigermor, og er del av min "vinterspiringstest". Spirene ser ut til å trives til tross for begrenset med lys.

For at jeg skal ha oversikt over planter og navn, har jeg laget bildeoversikten nedenfor. 1. rad er bilder jeg har tatt av egne planter, mens rad 2-4 er bilder jeg har lånt fra plantseedworld.com siden mine planter ikke har rukket å blomstre/spire ennå. 

1. Rad:
Geranium Rozanne - blå, 40 cm, juli-september
Geranium macrorrhizum (rosegeranium) - mørk rosa, 40 cm, juni- juli
Geranium Wargrave Pink - lys rosa, 30 cm 
Geranium Max Frei - mørk rosa, 20 cm

2. Rad: 
Geranium Robustum - rosa, 50 cm 
Geranium wallichianum Buxtons blue - blå, 30 cm
Geranium Koreanum - blå, 40 cm
Geranium mix - 

3. Rad:
Geranium pratense Striatum - hvit med blå, 45-60 cm
Geranium endressii Snow Drift - hvit, 45 cm
Geranium maculatum Choc-Leaf - rosa, brunt løv, 50 cm
Geranium oxonianum Claridge Druce - rosa, 50 cm

4. Rad: 
Geranium Purple-Haze - blå, mørkt løv, 50 cm
Geranium Albanum - lys rosa, 40 cm
Geranium endressii - rosa, 30-60 cm
Geranium pratense Pink Splash - lys rosa, 60-75 cm

Fra garden living (ikke bilder av disse):
Geranium oxonianum Maurice Moka - lys rosa, 30 cm, juni-august
Geranium sylvaticum Bakers Pink - rosa, 60 cm, juni- juli
Geranium Salome - lilla med mørke årer, 40 cm, juni-september 
Geranium Brookside - blålilla, 50-60 cm, juni-august



3 kommentarer:

  1. Så flott oversikt du har laget! Jeg må innrømme at de er omtrent den eneste blomstrende planten jeg ikke har hatt dilla på ;-)
    Men jeg synes jo de er fine så klart. Jeg har en hvit som har fine blader. Tror den heter renardii.

    SvarSlett
  2. Geranium är en stor favorit hos mig! Spännande test du gör. Måste kika in på adressen :)
    Tack för tipset!

    SvarSlett
  3. Noe så nydelig. Dette kan være spennende å prøve. Fantastisk at det finnes så mange forskjellige sorter og farger.

    SvarSlett