--------------------------------------------------

--------------------------------------------------

Etiketter

1000 åpne hager (2) Agurk (2) Akeleie (28) Akeleiefrøstjerne (2) Akeleier (1) Allium (11) Alpeasal (2) Alperips (3) Alunrot (1) Amaryllis (2) Amerikahagtorn (1) Ammi majus (5) Anisisop (9) Anisop (3) Aplerips (1) Apotekerkattost (1) Aronia (2) Asters (2) Astilbe (4) Aurikkel (3) Ballblom (1) Bed foran huset (3) Bed ved fjøset (1) Bedene foran huset (2) Bedet foran huset (3) Bedet ved fjøset (1) Berglin (1) Bergmynte (1) Bitterbergknapp (2) bjørkebladspirea (3) Blodbeger (1) Blodtopp (3) Blåstjerne (1) Brennende kjærlighet (8) Bronseblad (2) Busknellik (2) Chili (6) Cosmos (13) Daglilje (16) Det blå bedet (15) Diascia (4) Drivhus (16) Duppesoleie (2) Dvergslirekne (4) Eik (1) Engnellik (1) Eple (1) Fagerklokke (9) Fanakofte (1) Farger (3) Feriehagen (1) Fiol (2) Fjellflokk (1) Fjærnellik (3) Flaggstang (1) Fløyelstjæreblomst (1) Fløyelstjæteblomst (1) Fløyetstjæreblomst (1) Fontene (3) Fontenebedet (6) Forglemmegeisøster (15) Forglemmeieisøster (2) Frø (26) Frøstjerne (6) Georgine (5) Geranium (22) Gjødsel (2) Gjør det selv (4) Gressløk (2) Grønn sommerblomst (3) Grønnsaker (1) Gullknapp (5) Gården (1) Hageselskapet (1) Hagestue (3) Hasselurt (1) Hekk (4) Helenium (8) Hengekøye (1) Herding (1) Hestemynte (7) Heuchera (9) Hjørnebedet (14) Honningknoppurt (5) Hortensia (1) Hosta (17) Humle (2) Humleblom (1) Hvit (1) Hvitbroket kornell (1) Hyttehage (1) Høst (2) Høstfarger (2) Høstfloks (5) Inngangsparti (1) Insektsmiddel (1) Inspirasjon (1) Iris (5) Jordbær (5) Jul (11) Julerose (2) Kaktus (1) Kanting av bed (2) Kardemommebusk (1) Kattemynte (13) Kinaspir (3) Kjempekonvall (1) Kjøkkenbedet (6) Kjøkkentrappen (1) Klematis (13) Kløver (1) Kongslys (2) Koriander (1) Kornblomst (12) Krans (2) Krokus (4) Kryddertagetes (1) Krypjonsokkoll (1) Kukompost (1) Kulefasong (2) Kulelønn (3) Kuleprimula (5) Kuletistel (5) Kuletuja (2) Lammeøre (7) Lathyrus lat. (2) Laurbær (1) Leddved (2) Legevendelrot (4) Lilje (2) Liljer (3) Lime (3) Lobelia (1) Lungeurt (2) Lusemiddel (1) Lysthus (11) Løker (3) Løvemunn (13) Løytnantshjerte (6) Macro (2) Mais (3) Makedonia rødknapp (1) Makedoniaknoppurt (1) Makedoniarødknapp (1) Malurt (8) Marikåpe (6) Million bells (1) Moreller (1) Morelltre (1) Månedsjordbær (10) Narcisser (5) Narsiss (1) Narsisser (2) Obelisk (1) Oktoberbergknapp (1) Orientvalmue (7) Padron (2) Pallekarmer (2) Paprika (6) Pelargonia (8) Perleblomst (7) Perler (1) Pimpinella major (1) Pion (2) Pionvalmue (1) Planteforslag (3) Plantekasse (2) plantekasser (2) Pletter i luft (1) Plomme (1) Plommebedet (10) Portstolper (1) Potentilla (10) Prestekrage (11) Prydeple (3) Prydrabarbra (2) Prydtobakk (14) Præriesølvbusk (1) Pynt (24) Pyntekorg (4) Påskeliljer (2) Revebjelle (2) Ridderspore (14) Ringblomst (2) Rips (1) Robotklipper (2) Rosa (2) Rosegeranium (1) Rosekrage (7) Roseniberis (1) Rosespirea (1) Rosmarin (1) Rutelilje (3) Ryllik (1) Rødknapp (1) Rådyr (1) Scabiosa (4) Seastar (2) Sedum (7) Selvvanning (2) Sibirvalmue (13) Silver falls (1) Sitteplass (1) Skadedyr (1) Skjærsmin (2) Smaragd (1) Solbrud (2) Solbærspirea (9) Solhatt (15) Solsikke (2) Sommerblomster (2) Sommerlys (1) Spirea (1) Stemor (2) Steppesalvie (6) Stikle (1) Stiklingsformering (1) stjerneskjerm (3) Storkenebb (1) Stormarikåpe (5) Strandkattehale (1) Strikking (14) Stromarikåpe (1) Struktur (1) Surkirsebær (1) Svarthyll (1) svartsurbær (3) Syrin (4) Syrinhortensia (7) Sølvrenne (1) Søtkirsebær (1) Tagetes (10) Takløk (3) Test - Vintering (1) Test - Vinterspiring (7) Tomat (13) Toving (4) Trebladgillenia (1) Trær (1) Tuja (3) Tulipan (5) Tulipaner (4) Tusenfryd (14) Tårnjernurt (1) Ukeplan (1) Urner (3) Valmue (2) Valmuesøster (3) Valurt (1) Vannpost (2) Velkomstbedet (6) Verbena (3) Vernonia (1) Veronika (9) Vinballonglykt (2) Vingefrøstjerne (1) Vinterhagen (3) Virginialeddblomst (1) Vortemelk (2) Vår (8) Vårerteknapp (1) Vårforberedelser (1) Vårkjærminne (1) Vårvortemelk (1) Whiteboard (1) Zinnia (9)

mandag 7. juli 2014

Prydtobakk (Nicotiana) Lime Green - Noen ganger blir man bare overbevist!

Prydtobakk var helt ukjent for meg frem til i år, men nå er jeg overbevist - prydtobakk Lime Green skal jeg absolutt så neste år også! Den er utrolig blomsterrik, renser seg selv, tåler godt regn og passer til "alt". Jeg har plantet den både i urner og bed, og den trives begge steder. Anbefales! 

Takk Anne fra bloggen Hagen vår, som introduserte meg for denne skjønnheten! 

Sammen med selvsådd Diascia Pink Queen.


Sammen med løvemunn Twinny rose.



Sammen med hvit løvemunn.



Et skikkelig vindkast ødela flere grener mens jeg var på jobb i dag. Heldigvis står prydtobakk også lenge i vase. 

Impecta.se hadde sommersalg for litt siden, så neste år blir det forhåpentligvis prydtobakk i flere varianter! 

7 kommentarer:

  1. Ja, er det ikke fint at vi bloggere kan inspirere hverandre? Jeg fant akkurat ut at den Twinny rose må jeg ha til neste år :-)

    SvarSlett
  2. Hei! Det er så inspirerende å se hvordan du har brukt 'Lime Green'. Vakre sammenplantinger. Jeg må ha vært flere uker seinere enn deg med å så. Her har de begynt å blomstre, men betydelig mindre. Jeg ser at prestekragene dine blomstrer som bare det. Her er en sprunget ut, men det er mange knopper. Jeg gleder med veldig til å se frodige prestekrager sammen med løvemunn. God natt! Anne

    SvarSlett
  3. jeg hadde denne varianten for 2 år siden og var også veldig fornøyd med den! Den ble enorm og blomstret lenge! Hadde den sammen med en lilla malva, husker ikke hele navnet, det var også en artig kombinasjon. Kanskje jeg husker den til neste år? God uke :)

    SvarSlett
  4. Den er nydelig! Fargen passer jo sammen med det meste.
    Flotte sorter du har kjøpt frø av også.

    SvarSlett
  5. Hei! Ikke bare er dette nydelig og inspirerende, men jeg har funnet fram min huskeliste-bok og notert ned at prydtobakk..ja det må jeg så neste år.Lime og lilla er en fantastisk flott kombinasjon, slik jeg ser det!
    Kan jeg få spørre deg om mordersneglen liker ungskuddene?

    Mvh Eli (trivelitravel)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eli! Vi har heldigvis ikke mordersnegler hos oss (bank i bordet!) og håper de fortsetter å holde seg unna! Jeg kan derfor ikke svare på om prydtobakk er sneglemat.

      Slett
  6. Disse blomstene ser så ekte og naturlig. Jeg elsker dem. Denne bloggposten er bare rett og slett fantastisk.

    SvarSlett