--------------------------------------------------

--------------------------------------------------

Etiketter

1000 åpne hager (2) Agurk (2) Akeleie (28) Akeleiefrøstjerne (2) Akeleier (1) Allium (11) Alpeasal (2) Alperips (3) Alunrot (1) Amaryllis (2) Amerikahagtorn (1) Ammi majus (5) Anisisop (9) Anisop (3) Aplerips (1) Apotekerkattost (1) Aronia (2) Asters (2) Astilbe (4) Aurikkel (3) Ballblom (1) Bed foran huset (3) Bed ved fjøset (1) Bedene foran huset (2) Bedet foran huset (3) Bedet ved fjøset (1) Berglin (1) Bergmynte (1) Bitterbergknapp (2) bjørkebladspirea (3) Blodbeger (1) Blodtopp (3) Blåstjerne (1) Brennende kjærlighet (8) Bronseblad (2) Busknellik (2) Chili (6) Cosmos (13) Daglilje (16) Det blå bedet (15) Diascia (4) Drivhus (16) Duppesoleie (2) Dvergslirekne (4) Eik (1) Engnellik (1) Eple (1) Fagerklokke (9) Fanakofte (1) Farger (3) Feriehagen (1) Fiol (2) Fjellflokk (1) Fjærnellik (3) Flaggstang (1) Fløyelstjæreblomst (1) Fløyelstjæteblomst (1) Fløyetstjæreblomst (1) Fontene (3) Fontenebedet (6) Forglemmegeisøster (15) Forglemmeieisøster (2) Frø (26) Frøstjerne (6) Georgine (5) Geranium (22) Gjødsel (2) Gjør det selv (4) Gressløk (2) Grønn sommerblomst (3) Grønnsaker (1) Gullknapp (5) Gården (1) Hageselskapet (1) Hagestue (3) Hasselurt (1) Hekk (4) Helenium (8) Hengekøye (1) Herding (1) Hestemynte (7) Heuchera (9) Hjørnebedet (14) Honningknoppurt (5) Hortensia (1) Hosta (17) Humle (2) Humleblom (1) Hvit (1) Hvitbroket kornell (1) Hyttehage (1) Høst (2) Høstfarger (2) Høstfloks (5) Inngangsparti (1) Insektsmiddel (1) Inspirasjon (1) Iris (5) Jordbær (5) Jul (11) Julerose (2) Kaktus (1) Kanting av bed (2) Kardemommebusk (1) Kattemynte (13) Kinaspir (3) Kjempekonvall (1) Kjøkkenbedet (6) Kjøkkentrappen (1) Klematis (13) Kløver (1) Kongslys (2) Koriander (1) Kornblomst (12) Krans (2) Krokus (4) Kryddertagetes (1) Krypjonsokkoll (1) Kukompost (1) Kulefasong (2) Kulelønn (3) Kuleprimula (5) Kuletistel (5) Kuletuja (2) Lammeøre (7) Lathyrus lat. (2) Laurbær (1) Leddved (2) Legevendelrot (4) Lilje (2) Liljer (3) Lime (3) Lobelia (1) Lungeurt (2) Lusemiddel (1) Lysthus (11) Løker (3) Løvemunn (13) Løytnantshjerte (6) Macro (2) Mais (3) Makedonia rødknapp (1) Makedoniaknoppurt (1) Makedoniarødknapp (1) Malurt (8) Marikåpe (6) Million bells (1) Moreller (1) Morelltre (1) Månedsjordbær (10) Narcisser (5) Narsiss (1) Narsisser (2) Obelisk (1) Oktoberbergknapp (1) Orientvalmue (7) Padron (2) Pallekarmer (2) Paprika (6) Pelargonia (8) Perleblomst (7) Perler (1) Pimpinella major (1) Pion (2) Pionvalmue (1) Planteforslag (3) Plantekasse (2) plantekasser (2) Pletter i luft (1) Plomme (1) Plommebedet (10) Portstolper (1) Potentilla (10) Prestekrage (11) Prydeple (3) Prydrabarbra (2) Prydtobakk (14) Præriesølvbusk (1) Pynt (24) Pyntekorg (4) Påskeliljer (2) Revebjelle (2) Ridderspore (14) Ringblomst (2) Rips (1) Robotklipper (2) Rosa (2) Rosegeranium (1) Rosekrage (7) Roseniberis (1) Rosespirea (1) Rosmarin (1) Rutelilje (3) Ryllik (1) Rødknapp (1) Rådyr (1) Scabiosa (4) Seastar (2) Sedum (7) Selvvanning (2) Sibirvalmue (13) Silver falls (1) Sitteplass (1) Skadedyr (1) Skjærsmin (2) Smaragd (1) Solbrud (2) Solbærspirea (9) Solhatt (15) Solsikke (2) Sommerblomster (2) Sommerlys (1) Spirea (1) Stemor (2) Steppesalvie (6) Stikle (1) Stiklingsformering (1) stjerneskjerm (3) Storkenebb (1) Stormarikåpe (5) Strandkattehale (1) Strikking (14) Stromarikåpe (1) Struktur (1) Surkirsebær (1) Svarthyll (1) svartsurbær (3) Syrin (4) Syrinhortensia (7) Sølvrenne (1) Søtkirsebær (1) Tagetes (10) Takløk (3) Test - Vintering (1) Test - Vinterspiring (7) Tomat (13) Toving (4) Trebladgillenia (1) Trær (1) Tuja (3) Tulipan (5) Tulipaner (4) Tusenfryd (14) Tårnjernurt (1) Ukeplan (1) Urner (3) Valmue (2) Valmuesøster (3) Valurt (1) Vannpost (2) Velkomstbedet (6) Verbena (3) Vernonia (1) Veronika (9) Vinballonglykt (2) Vingefrøstjerne (1) Vinterhagen (3) Virginialeddblomst (1) Vortemelk (2) Vår (8) Vårerteknapp (1) Vårforberedelser (1) Vårkjærminne (1) Vårvortemelk (1) Whiteboard (1) Zinnia (9)

fredag 5. desember 2014

Tovet damehatt / bøttehatt

Det er (naturlig nok) dårlig med blogging fra hagen for tiden, så da viser jeg i stedet mitt siste prosjekt; tovet hatt. Jeg hadde lyst til å lage en gammeldags damehatt til meg selv, og slik ble den.




Jeg har brukt Rosendahl fra Nille. Først strikket jeg en prøvelapp på 10x10 cm som jeg tovet. Resultatet viste at garnet krymper 30 %. 




Hatten er strikket i rettstrikk som en stor lue (30 % større enn ferdig resultat). Jeg la opp 140 masker på pinne nr. 5, og strikket to nøster. Deretter fellet jeg en maske på hver side av 4 punkter/masker (foran, bak og på begge sidene). Jeg fellet annen hver omgang til det var igjen 12 masker. 

Hatten er tovet i vaskemaskinen på 40 grader i ca. 60 minutter (vanlig hurtigvask). Fasongen formet jeg ved å ta på meg den våte hatten og deretter dra den i ønsket fasong. 


7 kommentarer:

  1. Hei! Kjempefin. Får nesten assosiasjoner til The great Gatsby. God kveld! Anne

    SvarSlett
  2. Å, den var kjempefin! Nydelig pyntet. Ha en fin adventshelg :-)

    SvarSlett
  3. Kjempefin hatt! Det fikk jeg lyst til å prøve :)

    SvarSlett
  4. Den ble jo utrolig fin da, jeg er imponert.
    God adventssøndag til deg.

    SvarSlett
  5. Hei du!
    Den hatten din var superfin! Men.. Hva menes med at du feller av 1 m på 4 punkter (foran, bak og begge sider)? Vil det si at du felte av 8 masker annen hver omgang? Hvor mange nøster brukte du totalt på hatten din?

    SvarSlett
  6. Hei! Så hyggelig at du liker hatten. Den har jeg brukt mye i vinter, og jeg føler meg elegant i den:) Ja, jeg felte 8 masker annenhver omgang. Jeg husker ikke helt hvor mye garn jeg brukte til sammen, men tror jeg brukte 3 nøster.

    SvarSlett