--------------------------------------------------

--------------------------------------------------

Etiketter

1000 åpne hager (2) Agurk (2) Akeleie (28) Akeleiefrøstjerne (2) Akeleier (1) Allium (11) Alpeasal (2) Alperips (3) Alunrot (1) Amaryllis (2) Amerikahagtorn (1) Ammi majus (5) Anisisop (9) Anisop (3) Aplerips (1) Apotekerkattost (1) Aronia (2) Asters (2) Astilbe (4) Aurikkel (3) Ballblom (1) Bed foran huset (3) Bed ved fjøset (1) Bedene foran huset (2) Bedet foran huset (3) Bedet ved fjøset (1) Berglin (1) Bergmynte (1) Bitterbergknapp (2) bjørkebladspirea (3) Blodbeger (1) Blodtopp (3) Blåstjerne (1) Brennende kjærlighet (8) Bronseblad (2) Busknellik (2) Chili (6) Cosmos (13) Daglilje (16) Det blå bedet (15) Diascia (4) Drivhus (16) Duppesoleie (2) Dvergslirekne (4) Eik (1) Engnellik (1) Eple (1) Fagerklokke (9) Fanakofte (1) Farger (3) Feriehagen (1) Fiol (2) Fjellflokk (1) Fjærnellik (3) Flaggstang (1) Fløyelstjæreblomst (1) Fløyelstjæteblomst (1) Fløyetstjæreblomst (1) Fontene (3) Fontenebedet (6) Forglemmegeisøster (15) Forglemmeieisøster (2) Frø (26) Frøstjerne (6) Georgine (5) Geranium (22) Gjødsel (2) Gjør det selv (4) Gressløk (2) Grønn sommerblomst (3) Grønnsaker (1) Gullknapp (5) Gården (1) Hageselskapet (1) Hagestue (3) Hasselurt (1) Hekk (4) Helenium (8) Hengekøye (1) Herding (1) Hestemynte (7) Heuchera (9) Hjørnebedet (14) Honningknoppurt (5) Hortensia (1) Hosta (17) Humle (2) Humleblom (1) Hvit (1) Hvitbroket kornell (1) Hyttehage (1) Høst (2) Høstfarger (2) Høstfloks (5) Inngangsparti (1) Insektsmiddel (1) Inspirasjon (1) Iris (5) Jordbær (5) Jul (11) Julerose (2) Kaktus (1) Kanting av bed (2) Kardemommebusk (1) Kattemynte (13) Kinaspir (3) Kjempekonvall (1) Kjøkkenbedet (6) Kjøkkentrappen (1) Klematis (13) Kløver (1) Kongslys (2) Koriander (1) Kornblomst (12) Krans (2) Krokus (4) Kryddertagetes (1) Krypjonsokkoll (1) Kukompost (1) Kulefasong (2) Kulelønn (3) Kuleprimula (5) Kuletistel (5) Kuletuja (2) Lammeøre (7) Lathyrus lat. (2) Laurbær (1) Leddved (2) Legevendelrot (4) Lilje (2) Liljer (3) Lime (3) Lobelia (1) Lungeurt (2) Lusemiddel (1) Lysthus (11) Løker (3) Løvemunn (13) Løytnantshjerte (6) Macro (2) Mais (3) Makedonia rødknapp (1) Makedoniaknoppurt (1) Makedoniarødknapp (1) Malurt (8) Marikåpe (6) Million bells (1) Moreller (1) Morelltre (1) Månedsjordbær (10) Narcisser (5) Narsiss (1) Narsisser (2) Obelisk (1) Oktoberbergknapp (1) Orientvalmue (7) Padron (2) Pallekarmer (2) Paprika (6) Pelargonia (8) Perleblomst (7) Perler (1) Pimpinella major (1) Pion (2) Pionvalmue (1) Planteforslag (3) Plantekasse (2) plantekasser (2) Pletter i luft (1) Plomme (1) Plommebedet (10) Portstolper (1) Potentilla (10) Prestekrage (11) Prydeple (3) Prydrabarbra (2) Prydtobakk (14) Præriesølvbusk (1) Pynt (24) Pyntekorg (4) Påskeliljer (2) Revebjelle (2) Ridderspore (14) Ringblomst (2) Rips (1) Robotklipper (2) Rosa (2) Rosegeranium (1) Rosekrage (7) Roseniberis (1) Rosespirea (1) Rosmarin (1) Rutelilje (3) Ryllik (1) Rødknapp (1) Rådyr (1) Scabiosa (4) Seastar (2) Sedum (7) Selvvanning (2) Sibirvalmue (13) Silver falls (1) Sitteplass (1) Skadedyr (1) Skjærsmin (2) Smaragd (1) Solbrud (2) Solbærspirea (9) Solhatt (15) Solsikke (2) Sommerblomster (2) Sommerlys (1) Spirea (1) Stemor (2) Steppesalvie (6) Stikle (1) Stiklingsformering (1) stjerneskjerm (3) Storkenebb (1) Stormarikåpe (5) Strandkattehale (1) Strikking (14) Stromarikåpe (1) Struktur (1) Surkirsebær (1) Svarthyll (1) svartsurbær (3) Syrin (4) Syrinhortensia (7) Sølvrenne (1) Søtkirsebær (1) Tagetes (10) Takløk (3) Test - Vintering (1) Test - Vinterspiring (7) Tomat (13) Toving (4) Trebladgillenia (1) Trær (1) Tuja (3) Tulipan (5) Tulipaner (4) Tusenfryd (14) Tårnjernurt (1) Ukeplan (1) Urner (3) Valmue (2) Valmuesøster (3) Valurt (1) Vannpost (2) Velkomstbedet (6) Verbena (3) Vernonia (1) Veronika (9) Vinballonglykt (2) Vingefrøstjerne (1) Vinterhagen (3) Virginialeddblomst (1) Vortemelk (2) Vår (8) Vårerteknapp (1) Vårforberedelser (1) Vårkjærminne (1) Vårvortemelk (1) Whiteboard (1) Zinnia (9)

onsdag 26. august 2015

Erfaring med å så allium?

Jeg mener man aldri kan få nok allium i hagen! Jeg har derfor planlagt å legge alliumløker i jorda i høst også. Nå står alliumblomstene fulle av frø, men er det noe poeng å plukke frøene og så allium selv? Tar det i så fall veldig mange år før de blomstrer? 








   



                       



                       




11 kommentarer:

  1. This garden looks fantastic !!

    SvarSlett
  2. Nei, jeg har ingen erfaring med det. Men jeg har en som jeg ikke huske navnet på (drumstiks) som blomstret sent i sommer. Den danner nå små løker. Jeg tenkte på det før i dag at det må da gå an å så de? Vi får prøve oss frem!
    :)

    SvarSlett
  3. Hei!
    Skjønner godt at du vil ha mange. De er kjempefine. Hvis de blir stående, vil du se mange spirer neste år. Ser ut som gressløkspirer. Her har Allium aflatuense spredt seg både ved at løkene deler seg og at de spirer. Vet ikke hvor lang tid det tar, 3-4 år? Noen jeg kjenner ser på denne som et ugress. De har mengder i bedene.
    Her har vi noen andre sorter som gjerne kan spre seg.
    Flotte bilder. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har faktisk funnet spirer som likner på gressløk. Men siden det var i samme bedet som jeg har gressløk (og de sprer seg fryktelig) trodde jeg de var gressløk. Problemet mitt er at jeg sannsynligvis kommer til å grave opp spirene i forbindelse med planting av sommerblomster etc. Slik sett bør de nok få stå for seg selv.

      Slett
  4. Jeg har prøvd å så forskjellige allium, men synes ikke at det er så enkelt. Som andre sier her så blir det små gressløk-lignende spirer første året og derfor er det litt vanskelig å ta vare på dem. Jeg lar dem heller så seg i bedet og sørger for at gressløken ikke får lov til det. Tror det tar noen år før de blomstrer.

    SvarSlett
  5. Jeg har sådd Pipeløk, kanskje det blir litt det samme selv om utseendet er ulikt. I alle fall, jeg mistet mange småplanter fordi jeg beholdt dem i potte for lenge. Den som til slutt ble plantet ut i bed vokste omtrent mens jeg så på. Så min erfaring er at så fort det har blitt litt størrelse på frøplanten, få den ut i åpen jord.

    SvarSlett
  6. Så flotte allium!!! Jeg har de ikke selv, er vel mest redd for disse sommer/høststormene her vest. for det tåler de vel ikke?

    SvarSlett
    Svar
    1. Mine allium blomstrer i juni. Det kan nok hende de kan velte i sterk vind, men jeg ville uansett gjort et forsøk hvis jeg var deg. De er sååå fine:)

      Slett
  7. Jeg er veldig begeistret for Allium og har mange ulike sorter i hagen. Jeg er nok av den utålmodige typen, så har ikke prøvd å så dem selv. Løkene kommer heldigvis igjen år etter år. Lykke til hvis du prøver.

    SvarSlett
  8. Jeg sådde alliumfrø i potter i fjor høst, og satte de ut i skyggen. Alle spirte:) I år hadde jeg utrolig mange i blomst! Det tar noen år før de blomstrer ja, men mine har frøsådd seg selv i mange år. Du kan også lage et ventebed, der du planter det som har spirer og planter de ut der du ønsker dem senere når de har blitt kraftige.
    En virkelig vakker løk denne Kirgisløken!

    :-)

    SvarSlett
  9. Allium er så vakre! :) Herlige bilder. Stilig med den figuren på siste bildet.

    SvarSlett